Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

KršćanskiChat

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Marija - božica, svetica ili obična žena?!

Featured Replies

  • Spirit Junkie

Za neke katolike, Marija kao Isusova majka ima gotovo božansko značenje – Dikasterij za nauk vjere sada naglašeno ističe granice ovog štovanja.

Vatikan upozorava katolike i teologe da ne prelaze granice kršćanske vjere u svojoj pobožnosti prema Mariji. “Doktrinarna bilješka”, koju je u utorak objavio kardinal Victor Fernandez, poglavar Rimske kongregacije za nauk vjere, posebno cilja na “određene marijanske titule koje se odnose na Marijino sudjelovanje u djelu spasenja”.

U tekstu “Mater populi fidelis” (Majka vjernog naroda), zagovara se izbjegavanje titula poput “Suotkupiteljica” ili “Posrednica milosti” u marijanskoj pobožnosti i teologiji. Obrazloženje je da su takve oznake štetne za “pravilno razmatranje kršćanske poruke u njezinoj skladnoj cjelini”.

PROČITAJTE: Isus je Spasitelj: Što to znači?ž

Poljski papa je nekoliko puta govorio o „Mariji kao Suotkupiteljici“ – bez preciznijeg definiranja što pod tim misli

Ovim dokumentom Vatikan pokušava okončati unutarnju raspravu u Crkvi koja je započela sredinom 20. stoljeća i ponovno dobila znatan zamah od papinstva Ivana Pavla II. (1978.-2005.), piše Kathpress.

Dokument citira internu raspravu unutar tadašnje Kongregacije za nauk vjere, koja je u veljači 1996. raspravljala o zahtjevu za proglašenjem nove dogme o Mariji kao „Suotkupiteljici ili Posrednici svih milosti“. Tadašnji kardinal Joseph Ratzinger protivio se takvoj definiciji, tvrdeći da „točno značenje ovih naslova nije jasno, a doktrina sadržana u njima nije zrela. […] Nije jasno kako je doktrina izražena u tim naslovima prisutna u Svetom pismu i apostolskoj tradiciji.“ Kasnije, 2002. godine, budući Benedikt XVI. javno se izrazio na isti način: „Formula ‘Suotkupiteljica’ previše odstupa od jezika Biblije i Otaca te stoga dovodi do nesporazuma… Sve dolazi od Njega [Krista], kao što nam posebno govore Poslanica Efežanima i Poslanica Kološanima; i Marija je sve što jest po Njemu. Riječ ‘Suotkupiteljica’ prikrila bi to podrijetlo.“

Kardinal Fernandez, bliski povjerenik pokojnog pape Franje (2013.-2025.), sada se slaže s ovim argumentom, navodeći: „S obzirom na potrebu da se pokaže Marijina podređena uloga Kristu u djelu otkupljenja, korištenje titule ‘Suotkupiteljica’ uvijek je neprimjereno kada je u pitanju definiranje Marijinog sudjelovanja u njemu.“ Ova titula nosi rizik „prikrivanja jedinstvenog posredovanja spasenja od strane Krista“ i stoga bi mogla dovesti do zabune.

PROČITAJTE: Što znači da je Isus posrednik između Boga i ljudi?

Isus Krist je jedini posrednik

Fernandez također jasno argumentira protiv promatranja Marije kao “posrednice” Božje milosti. Piše: “Uloga posredovanja pripada isključivo Kristovoj ljudskosti.” S obzirom na “jasnoću objavljene Božje riječi”, “poseban je oprez potreban kada se na Mariju primjenjuje naziv ‘posrednica’.”

Vatikan dalje objašnjava: “Nijedna ljudska osoba, pa ni apostoli ni Majka Božja, ne može djelovati kao univerzalni darivatelj milosti. Samo Bog može dati milost, i to čini kroz Kristovu ljudskost.”

Preuzeto sa https://www.novizivot.net/vijesti/vatikan-ogranicava-pretjeranu-marijansku-poboznost-koristenje-titule-suotkupiteljica-uvijek-je-neprimjereno/?brid=rp5KBaPcWi91jRNS791n-w

gospa.jpg

Padanje je iskustvo. Borba je karakter. Ne predati se je život!

  • Autor
  • Spirit Junkie
On 04. 11. 2025. at 23:14, καιnos said:

Vatikan dalje objašnjava: “Nijedna ljudska osoba, pa ni apostoli ni Majka Božja, ne može djelovati kao univerzalni darivatelj milosti. Samo Bog može dati milost, i to čini kroz Kristovu ljudskost.”

Pitanje koje se postavlja, zašto Vatikan radi zaokret po pitanju štovanja Marije. Ako se pročita onaj članak gore, dolazimo do toga, da katolici onda imaju vjerovanje kao protestanti, da je Isus jedini posrednik između Boga i ljudi. Drugim riječima od titule "Marije kao suotkupiteljice" do blažene žene što mnoge katolike dovodi do zabune.

Citiram gore ove riječi: "Vatikan upozorava katolike i teologe da ne prelaze granice kršćanske vjere u svojoj pobožnosti prema Mariji. “Doktrinarna bilješka”, koju je u utorak objavio kardinal Victor Fernandez, poglavar Rimske kongregacije za nauk vjere, posebno cilja na “određene marijanske titule koje se odnose na Marijino sudjelovanje u djelu spasenja”.

Isto postavlja se pitanje da li katolici znaju ko je ili što je "Dikasterij za nauk vjere" jer mnogi katolici ne prate što oni izjavljuju ili govore, i da li su katolici dužni njihovo mišljenje uzeti kao svoje?! Mnogi su pročitali ovaj članak danas, zahvaljujući internetu. Kako god, mnoge će dovesti u razmišljanje, ili je možda ova izjava Vatikana objavljena kako bi pribiližila katolike i protestante, ko zna.

Padanje je iskustvo. Borba je karakter. Ne predati se je život!

Ja tu ne vidim ništa posebno.
Jednostavno, svaka tradicija unese nešto viška, ma što ljudi govorili o svom nasljeđu i njegovoj dužini trajanja. Nauk je jedno, a praksa zna biti nešto drugo.
Nitko neće reći: Mi obožavamo kipove i slike, ili mi se molimo njima...", reći će: "Mi se molimo onima koje predstavljaju te slike i kipovi...", tako je i s ovim... kad se prenaglasi neka istina, vrlo je lako skliznuti izvan okvira. Tako je i u pravoslavlju. Samo je pitanje koliko je vodstvo spremno boriti se protiv toga.

On 03. 12. 2025. at 10:42, καιnos said:

Pitanje koje se postavlja, zašto Vatikan radi zaokret po pitanju štovanja Marije. Ako se pročita onaj članak gore, dolazimo do toga, da katolici onda imaju vjerovanje kao protestanti, da je Isus jedini posrednik između Boga i ljudi. Drugim riječima od titule "Marije kao suotkupiteljice" do blažene žene što mnoge katolike dovodi do zabune.

Tipična teološka .... da ne budem nepristojan. Staviš hrpu teologa u jednu prostoriju i mogu se pobiti zbog jedne riječi. Ne obraćam pažnju na takve stvari. Kladim se da 99% ljudi ni do sada nije znalo za titulu suotkupiteljice, niti će mariti za to nadalje. Niti Vatikan smije tu nešto radikalno promijeniti, Fernandez si samo malo daje na važnosti. Majčinstvo je duboko u svakom ljudskom biću prisutno gotovo kao jedan kozmički princip i u katoličanstvu je Marija lice toga. Nitko nije glup da ne zna razliku između Stvoritelja i stvorenja, ali vjera nije samo hladna teologija nego je topla ljudska emocija. Ako je Bog pripremio Mariju da bude akter u toj fantastičnoj kozmičkoj drami spasenja, i to ne pasivni promatrač nego netko tko je svojom slobodnom voljom morao dati pristanak da se Božji plan izvrši, onda imam svako pravo gajiti osjećaj ljubavi i poštovanja spram Isusove majke. Marija nije samo neki nebitni tunel kroz koji se odigralo Utjelovljenje. Ne mislim da je teološki pogrešno ignorirati Mariju i fokusirati se samo na Krista, ali je to gubitak i odbacivanje velike pomoći.

  • Autor
  • Spirit Junkie
1 minute ago, pints said:

e mislim da je teološki pogrešno ignorirati Mariju i fokusirati se samo na Krista, ali je to gubitak i odbacivanje velike pomoći.

Često se protestanti optužuju od strane katolika da je umanjujemo i smatramo običnom ženom, što nije istina, ona je blažena. Drugo što protestanti vide je obožavanje Marije, molitva Mariji, utjecanje Mariji što nije biblijski. Marijanska teologija je bila progresivna - 1950 godine je donešen nauk o uznesenju Marije, ako se ne varam. U spisima Novog zavjeta ne nalazimo nešto tako. I naravno da si Mustafi spočitao da Biblija sama nije dovoljna, potrebni su ti kršćanski oci koji su poslije smrti apostola malo pomalo počeli Mariju uzvisivati do stupnja kojeg vidimo danas.

Padanje je iskustvo. Borba je karakter. Ne predati se je život!

upravo, καιnos said:

Često se protestanti optužuju od strane katolika da je umanjujemo i smatramo običnom ženom, što nije istina, ona je blažena. Drugo što protestanti vide je obožavanje Marije, molitva Mariji, utjecanje Mariji što nije biblijski. Marijanska teologija je bila progresivna - 1950 godine je donešen nauk o uznesenju Marije, ako se ne varam. U spisima Novog zavjeta ne nalazimo nešto tako. I naravno da si Mustafi spočitao da Biblija sama nije dovoljna, potrebni su ti kršćanski oci koji su poslije smrti apostola malo pomalo počeli Mariju uzvisivati do stupnja kojeg vidimo danas.

Sva teologija je progresivna, bilo bi loše da nije tako. Bog je živ, tu je među nama, progovara u našim životima na različite načine, normalno je da se uvijek iznova trudimo to shvatiti i interpretirati. Marija zaista jest posebna, ne zato što su je ljudi odabrali da bude posebna, nego je od Boga odabrana za Utjelovljenje i za čuvanje i odgoj Isusa kao čovjeka. Kakav zadatak!

O svim tim dogmama ne razmišljam previše, prihvaćam ih jer sam odlučio svojom voljom biti dio katoličke Crkve. Ali dogme su tu da sublimiraju nekakvo zajedničko promišljanje i iskustvo, a ne da budu iznad mojeg osobnog susreta sa Gospodinom i moje osobne savjesti.

Molitva Mariji (i svecima).... da, znam da je to prigovor od strane protestanata. Gledam na to kao na zajedništvo pred Gospodinom gdje smo na kraju krajeva pozvani moliti jedni za druge, zagovarati potrebe onog drugoj. I mene ljudi često zamole da molim za njih i ja to činim. I ja zamolim Mariju ili nekog sveca da mole za mene i oni to čine. Mi jesmo pojedinci pred Apsolutom, ali smo i dio ljudske obitelji, pozvani brinuti jedni o drugima.

Mijenja li nešto dogma o Uznesenju? Je li doista bilo tako, ili je to jedna od interpretacija? Ma dajte, kome vjera ovisi o takvim stvarima zaista nije mudar. Ako je moja Crkva rekla da je bilo tako, ja to prihvaćam. Ako će sutra reći da ipak nije bilo tako, prihvatiti ću i to. Moja vjera se time neće ni za milimetar promijeniti. A to hoće li si netko počupati brade u stravstvenoj teološkoj raspravi - može me samo zabaviti, nikako izbaciti iz tračnica.

  • Autor
  • Spirit Junkie

GLOBALNA PETICIJA POZIVA PAPU LAVA DA PONOVNO RAZMOTRI DOKUMENT KOJI SE PROTIVI NASLOVU SUOTKUPITELJICE

Peticiju mogu preuzeti i potpisati svećenici i vjernici laici te je poslati izravno Svetom Ocu u Apostolsku palaču.

VATIKAN (LifeSiteNews) — Nova peticija poziva papu Lava XIV. da preispita doktrinarnu notu koja je odvraćala vjernike od korištenja marijanskog naslova „Su-Otkupiteljica“.

Na svetkovinu Bezgrešnog Začeća, poznati mariolog otac Serafino Maria Lanzetta pokrenuo je međunarodnu peticiju pod nazivom „Sinovski apel papi Lavu XIV“, tražeći da Sveti Otac preispita doktrinarnu notu Mater Populi Fidelis, koju je 4. studenog izdao Dikasterij za doktrinu vjere (DDF). Inicijativu je potaknula zabrinutost zbog prosudbe dokumenta u vezi s tradicionalnim marijanskim naslovom „Su-Otkupiteljica“, koji je smatran „uvijek neprikladnim“.

„Nije riječ, kako bi se moglo činiti da Bilješka sugerira, o zamjeni ili ažuriranju određenih naslova koji se smatraju dvosmislenima ili neprikladnima, već o uklanjanju – zajedno s naslovima 'Su-Otkupiteljica' i 'Posrednica svih milosti' – same doktrine koju ti naslovi utjelovljuju“, stoji u apelu.

Tekst, dug jednu stranicu, koji je predstavila novinarka Diane Montagna, dostupan je na šest jezika, a još prijevoda je u pripremi. Riječ je o „inicijativi građana“ koja omogućuje svećenicima i vjernicima laicima da preuzmu pismo, potpišu ga i pošalju izravno Svetom Ocu u Apostolsku palaču u Vatikanu.

Lanzetta, profesor dogmatske teologije i autor brojnih studija, objasnio je da bilješka dikasterija usvaja „minimalistički pogled“ na Blaženu Djevicu Mariju i predstavlja „značajno smanjenje“ u usporedbi s tradicionalnim učenjem svetaca, crkvenih naučitelja, papa, pa čak i Drugog vatikanskog koncila.

„Doista, katolička istina o Marijinoj aktivnoj suradnji u spasonosnom djelu njezina Sina čini se umanjenom, ako ne i potpuno poreknutom, kao da bi mogla stajati u suprotnosti s isključivo Kristovim posredovanjem, umjesto da bude ukorijenjena u njemu i potpuno ovisna o njemu“, nastavlja se u sinovskom apelu.

Mater Populi Fidelis obrađuje značenje i upotrebu marijanskih naslova „Su-Otkupiteljica“ i „Posrednica svih milosti“, potičući da se takvi izrazi tumače na način koji je u skladu sa središnjom ulogom Kristovog jedinog posredovanja. Marijin naslov „Su-Otkupiteljica“ posebno je opisan kao „uvijek neprimjeren“, što je izazvalo veliko negodovanje među mnogim katolicima.

Među autoritativnim glasovima koji su osporili ispravnost doktrinarne bilješke bio je i onaj oca Salvatorea Perrelle, OSM – profesora dogmatike i mariologije kojeg je cijenio papa Benedikt XVI. Dao je izjave švicarskim novinama RSI u kojima je kritizirao bilješku zbog njezine „pretežno ekumenske brige“.

Kardinal Víctor Manuel Fernández, prefekt DDF-a, u razgovoru s novinarkom Diane Montagna pojasnio je da se označavanje marijanskog naslova "Su-Otkupiteljica" kao "uvijek neprimjerenog" odnosi isključivo na njegovu buduću upotrebu u liturgijskim tekstovima i službenim dokumentima Svete Stolice, bez propitivanja legitimnosti naslova u privatnoj pobožnosti vjernika. Ove su primjedbe izrečene tijekom predstavljanja doktrinarne bilješke o jedinstvu braka, Una Caro, 25. studenog.

Lanzettin apel podudarao se s javnom izjavom koju je izdalo Međunarodno marijansko udruženje (IMATC). Na sam dan Bezgrešnog začeća, 8. prosinca, Teološka komisija Instituta objavila je odgovor na bilješku od 23 stranice, procjenjujući dokument DDF-a u svjetlu papinskog učiteljstva i mariološke tradicije. Odgovor se usredotočuje na naslove „Su-Otkupiteljica“ i „Posrednica svih milosti“, na Marijine instrumentalne i sporedne uloge u distribuciji milosti, na prirodu njezinih zasluga i na pastoralne implikacije smanjenja njezine uloge u Kristovom otkupljenju čovječanstva.

Komisija tvrdi da bi bilješka DDF-a, predstavljajući otkupljenje „temeljeno samo na Isusu, lišeno bilo kakve ljudske otkupiteljske vrijednosti s Marijine strane“, izgledala više usklađena s protestantskom teologijom otkupljenja nego s katoličkim učenjem.

Može biti slika sljedećeg: tekst "+ SIGN CROSS — GLOBALNA PETICIJA POZIVA PAPU LAVU DA PONOVNO RAZMOTRI DOKUMENT KOJI SE PROTIVI NASLOVU SUOTKUPITELJICE"

Padanje je iskustvo. Borba je karakter. Ne predati se je život!

6 hours ago, καιnos said:

Često se protestanti optužuju od strane katolika da je umanjujemo i smatramo običnom ženom, što nije istina, ona je blažena. Drugo što protestanti vide je obožavanje Marije, molitva Mariji, utjecanje Mariji što nije biblijski. Marijanska teologija je bila progresivna - 1950 godine je donešen nauk o uznesenju Marije, ako se ne varam. U spisima Novog zavjeta ne nalazimo nešto tako. I naravno da si Mustafi spočitao da Biblija sama nije dovoljna, potrebni su ti kršćanski oci koji su poslije smrti apostola malo pomalo počeli Mariju uzvisivati do stupnja kojeg vidimo danas.

Ta njena blaženost se nigdje ne ističe u protestantizmu.

Искони бѣ слово, и слово бѣ у бога, и богъ бѣ слово

Gost
Odgovori na temu
Background Picker
Customize Layout

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.