Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

KršćanskiChat

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Subota vs. Nedjelja

Featured Replies

HEBREJIMA 3,11

Tako se zakleh u svom gnjevu:

NIKAD NEĆE UĆI U MOJ POČINAK!
....................
Bog Jedini Otac YHVH govori svom narodu -
nećete ući u MOJ
POČINAK!
ŠTO je TAJ –
POČINAK?
4.BZ jasno kaže – dan POČINKA je SUBOTA, 7. dan tjedna.
Vječni POČINAK je vječni odmor – vječna SUBOTA = RAJ!
------------------

HEBREJIMA 3,18

Kojima se zakle da NEĆE UĆI U NJEGOV POČINAK,

ako li ne nepokornima?

....................

TKO neće uči u POČINAK, u Vječnu SUBOTU?
Oni koji su
NEpokorni 10BZ.
Dal već sada poštuješ
4.BZ SUBOTU - POČINAK?
Dal si
POKORAN?
------------------

HEBREJIMA 4,1

Bojmo se dakle da se, dok ostaje obećanje o

ULASKU U NJEGOV POČINAK,

za koga od vas ne bi utvrdilo kako je zakasnio.

....................
Mnogi će zakasniti!
Jako malo ljudi će se spasiti!
Zakasnit će sa spoznajom da SVIH
10BZ treba poštovati,
da bi se došlo u
Vječnu SUBOTUVječni Počinak – U RAJ!
------------------

HEBREJIMA 4,3

U POČINAK DOISTA ULAZIMO MI KOJI POVJEROVASMO,

prema onom što je rekao:

Tako se zakleh u svom gnjevu:

NIKAD NEĆE UĆI U MOJ POČINAK,

premda su djela od postanka svijeta dovršena.

....................

Budi pokoran 10BZ i – 4.BZ Suboti
da biš i ti ušao u
vječni POČINAK u vječnu SUBOTU u Raj
------------------

HEBREJIMA 4,4

Rekao je doista negdje o sedmom danu ovako:

I POČINU BOG SEDMOGA DANA od svih djela svojih.

....................

Sam Bog Jedini Otac YHVH, svojim primjerom pokazuje čovjeku
što mu je činiti u 7. dan tjedna u
SUBOTU.
------------------

HEBREJIMA 4,5

A ovdje opet: NIKAD NEĆE UĆI U MOJ POČINAK.

....................

NEpokorni 10BZ neće ući u Vječni POČINAK
u Vječnu SUBOTU u Vječni RAJ.
------------------

HEBREJIMA 4,8

Zbilja, da je Jošua njih U POČINAK UVEO,

ne bi Bog nakon toga govorio o drugome danu.

....................

Do sada ljudi još nisu ušli u Vječni POČINAK,
nego je počinak bio SAMO jedan dan u tjednu,
SUBOTA!
------------------

HEBREJIMA 4,9

Dakle: PREOSTAJE NEKI SUBOTNI POČINAK NARODU BOŽJEMU!

....................
TEK treba doč
Vječni POČINAK Vječna SUBOTA Vječni Raj
Narodu Boga Jedinoga Oca YHVH – onima koji poštuju 10BZ,
i koji sada već poštuju
4.BZ SUBOTU.
------------------

SUBOTNI


G4520

σαββατισμός

sabbatismos

sab-bat-is-mos'

 

From a derivative of G4521; a “sabbatism”, that is, (figuratively)

the repose of Christianity (as a type of heaven): - rest.

Total KJV occurrences: 1

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Iz derivata G4521; "subotizam", to jest (figurativno)

počivanje kršćanstva (kao nebeske vrste): - počivaj.
------------------

HEBREJIMA 4,10

Zaista, TKO UĐE U NJEGOV POČINAK,

POČINUO JE OD DJELA SVOJIH kao ono i Bog od svojih.

....................

Svaki od malobrojnih spašenika koji će biti u Vječnom Raju,
bit će u
Vječnoj SUBOTI, bit će u Vječnom POČINKU.
------------------

HEBREJIMA 4,11

POHITIMO DAKLE UĆI U TAJ POČINAK

da nitko ne padne po uzoru na takvu nepokornost.

....................
Pohiti u taj
POČINAK u tu SUBOTU u taj RAJ,
već sada – tako što ćeš poštovati 10BZ i
današnji
POČINAK – današnju SUBOTU, 4.BZ!
------------------



  • 3 weeks later...
  • Autor
  • Spirit Junkie

U vezi svetkovanja subote kroz istoriju može se dodati i sledeće.

  1. Nepobitno je da je Gospod Isus Hristos svetkovao subotu. On je "učinio zakon velikim i slavnim" (Isaija 42,21). On je pokazao kako treba pravilno svetkovati subotu.

  2. Knjige Novog zaveta napisane su između 50. i 100. godine posle Hrista. Dakle, Novi zavet je završen oko 70 godina posle Hristove smrti i vaskrsenja, a nigde se ne spominje prenošenje svetkovanja subote na neki drugi dan, kršenje subote od strane hrišćana, svetkovanje nedelje i slično, niti se nedelja naziva bilo kakvim svetim nazivom. Naprotiv, opisano je da su apostoli subotom propovedali kako Jevrejima tako i neznabošcima (Dela 13,14-44; 16,12-14; 16,12-14; 17,1-4; 18,4-18,4-11).

    Biblija ne pominje svetkovanje bilo kojeg dana osim subote. "Razumni će razumeti," kaže reč Božja. Kao što je izneto u drugom delu odgovora na pitanje 31, ono što se kasnije događalo ne možemo smatrati merilom za ispravan hrišćanski život, već samo pokazateljem stanja tadašnje crkve. Ipak, pošto se Vaše pitanje na to odnosi, evo i nekih istorijskih podataka o kasnijem svetkovanju subote. (Svi ovi podaci nalaze se u već pomenutim knjigama.)

  3. Prvi hrišćani u Palestini posećivali su bogosluženja subotom u hramu i sinagogama.

  4. Subota se svetkovala među palestinskim hrišćanima u vreme cara Hadrijana (117.-138. g. posle Hrista).

  5. Tokom II veka hrišćani u Siriji i Maloj Aziji težili su očuvanju prvobitnog, apostolskog hrišćanstva, uključujući i svetkovanje subote. Međutim, hrišćani iz Aleksandrije i drugih crkava u Egiptu dozvolili su da se gnosticizam uvuče u hrišćanstvo, a sa njim i nedelja i drugi običaji koje apostoli nisu poznavali. Nažalost, sva vodeća mesta u istočnim crkvama vremenom su zauzeli sledbenici aleksandrijske škole, uvodeći svoju nauku.

  6. Ignjatije Antiohijski (mučenički ubijen 110. godine) u svojoj poslanici "Magnezijanima" opominje svoje čitaoce da ne "subotuju", iz čega se može zaključiti da je među čitaocima te poslanice bilo svetkovatelja subote. Međutim, ima indicija da je ta poslanica lažna i da je napisana znatno kasnije: 1) Prvi put je citirana tek u IV veku, u vreme Jevsevija (Euzebius), episkopa iz Cezareje. 2) Neki stavovi izneti u toj poslanici odudaraju od spisa njegovih savremenika iz Antiohije.

  7. Justin Mučenik u "Razgovoru" sa Trifonom (155.-165.) kritikuje hrišćane koji svetkuju sedmi dan i kaže da bi ih trebalo razdvojiti od onih koji to ne čine. Inače, Justin je prvi jasno podigao glas u prilog svetkovanja nedelje. Treba imati na umu da se on nikad nije oslobodio uticaja grčke filozofije, i da su njegovi argumenti filozofski a ne biblijski. Justin na nekim mestima naziva nedelju mnogobožačkim nazivom "dan sunca".

  8. Treba primetiti da se ideja o svetkovanju nedelje kao dana odmora, dakle kao zamene za subotu iz četvrte zapovesti, javlja tek početkom III veka, i da je to postalo raširenija praksa tek u IV veku. Dakle, oni hrišćani koji su svetkovali nedelju u prva III veka nisu je smatrali zamenom za subotu, što pokazuje da je subota još uvek smatrana danom odmora.

  9. Sredinom III veka Origen u spisu "Protiv Celza" piše da ima hrišćana koji bi hteli da žive kao Jevreji. Origen je bio pod jakim uticajem neoplatonizma i mrzeo je Jevreje.

  10. "Apostolske konstitucije" (krajem III veka) pozivaju da se svetkuje i subota, kao uspomena na stvaranje, i nedelja kao dan vaskrsenja.

  11. Kanon 16. sabora u Laodikiji (364.) kaže: "Zna se da neke stare crkve imaju običaj da praznuju subotu, kao praznik stvaranja." Kanon 29. anatemiše hrišćane koji ne rade subotom, što znači da je takvih itekako bilo.

  12. U drugoj polovini IV veka Grgur Nisijanski naziva subotu i nedelju braćom, a nešto kasnije Astorije, episkop iz Apame u Pontu, naziva ih majkom i dojkinjom crkve.

  13. Pri kraju IV veka Hrizostom (Jovan Zlatousti) u svom komentaru poslanice Galatima napada hrišćane koji svetkuju subotu.

  14. Krajem IV veka crkve u Carigradu, Pontu, Aleksandriji, Palestini i Egiptu izjednačavale su subotu i nedelju.

  15. Sokrat, skolastik iz prve polovine V veka, tvrdi da su u njegovo vreme skoro sve crkve svetkovale subotu, osim Rima i Aleksandrije. Njegov savremenik Hermije Sozomen tvrdi isto: da su Carigrad i druge crkve, suprotno običaju Rima, svetkovale i sedmi i prvi dan sedmice.

  16. Treba imati na umu da su u Rimskoj imperiji vrlo rano uvedene stroge kazne za ljude koji rade nedeljom, a ubrzo zatim i za one koji ne rade subotom. Prvi takav zakon doneo je car Konstantin 321. godine, u vreme kada je bio obožavalac sunca, a ne hrišćanin! Sledili su slični zakoni 368., 386., 389. i 423. godine. Takva praksa je naročito došla do izražaja u VI veku, jačanjem papstva. Svetkovanje subote smatralo se zabranjenim. To je razlog što se masovnije svetkovanje subote održalo samo izvan granica Rimske imperije, kao npr. u Etiopiji, gde postoji i dan danas. Ipak, i u tom dobu je bilo ljudi koji su svetkovali subotu, naročito na istoku pa i u samom Rimu.

  17. Seljaci u severnoj Italiji, i pored takvih zabrana, svetkovali su subotu sve do kraja IX veka.

  18. Jedan od najzanimljivijih podataka u vezi svetkovanja subote je prepiska između vođa crkava koja je prethodila velikoj šizmi (razdvajanju istočne i zapadne crkve) 1054. godine. Iz tih dokumenata se vidi da je istočna crkva još i tada svetkovala subotu uporedo sa nedeljom. Štaviše, oni su ukorili zapadnu crkvu za omalovažavanje subote. Dakle, delovi pravoslavne crkve praznovali su subotu krajem XI veka!

  19. U XII veku je zabeleženo svetkovanje subote u Lombardiji, Finskoj i Škotskoj.

  20. Valdenžani su svetkovali subotu i pored gonjenja od strane inkvizicije.

  21. Inkvizicija je progonila svetkovatelje subote u Francuskoj, Moravskoj, Nemačkoj, Rusiji, Danskoj, Norveškoj, Švedskoj i Finskoj.

  22. Godine 1504. legat na dvoru u Lisabonu je rekao: "Pošto se Bog posle savršenog stvaranja odmorio u sedmi dan, slavljenje toga dana je po Božjoj volji i pre će propasti i zemlja i nebo nego li reč zakona o tome danu. Mi ne slavimo subotu podržavajući Jevreje nego na osnovu naše poslušnosti prema Hristu i apostolima."

  23. Svetkovanje subote zabeleženo je 1653. godine u Indiji.

  24. U XVII veku u Kini, kao rezultat misionarskog širenja delova Biblije, mnogi su svetkovali subotu. 1665. godine u Kini je pronađena kamena ploča na kojoj se opisuje svetkovanje subote i naziva "izvanrednom religijom" koja "rasvetljava tamu".

  25. Zahvaljujući širenju Svetog pisma, u periodu od XVI do XIX veka mnogi pojedinci i grupe su, nezavisno jedni od drugih, došli do zaključka da je subota dan koji treba svetkovati. Česti su i zapisi poštovalaca nedelje koji su konstatovali da Biblija ne daje argumente u prilog nedelje, već u prilog subote.

    Iz svega ovoga može se zaključiti sledeće:

    — Hristos i apostoli svetkovali su subotu, a isto tako i prvi hrišćani.

    — Očigledno je da je do promene dana odmora došlo postepeno, tokom nekoliko stoleća. Činjenica da se to moralo uraditi postepeno i pored žučnog protivljenja suboti od strane nekih crkvenih vođa, pokazuje da su mnoge crkve u početku primile subotu, a tek kasnije dodale nedelju.

    — Bile su neophodne anateme i kazne da bi se sprečilo svetkovanje subote! Korišćenje takvih metoda je očigledan pokazatelj vrlo niskog duhovnog nivoa crkve onog vremena, ali i duboke ubeđenosti mnogih hrišćana u ispravnost svetkovanja subote.

    — I pored zabrana i progonstava, kroz sve vekove bilo je hrišćana koji su svetkovali subotu.

    — Za uvođenje svetkovanja nedelje u velikoj meri je odgovorna rimska crkva, što ona otvoreno priznaje. Širenju nedelje doprineli su i hrišćani aleksandrijske škole, koji su vrlo rano prihvatili gnosticizam. Takođe, među hrišćanima koji nisu poticali iz judaizma bila je vrlo raširena želja da se razlikuju od Jevreja. Osim toga, mnogi hrišćani u prvim vekovima su izašli iz kulta sunca, gde su svetkovali nedelju, i težili su da nastave sa takvom praksom.

    Aleksandar Stojković

Preuzeto sa https://www.biblija.info/pit/spisak/00035.htm

Padanje je iskustvo. Borba je karakter. Ne predati se je život!

Napravite račun ili se prijavite za komentiranje

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.