Jump to content

Featured Replies

Posted
  • Spirit Junkie

Tema pokrivanja glave žena stoljećima je intrigirala teologe, znanstvenike i laike. To je tema duboko ukorijenjena u povijesnom, kulturnom i teološkom kontekstu. Da bismo razumjeli što Biblija kaže o ženama koje pokrivaju glavu, moramo proniknuti u Sveto pismo, posebice Novi zavjet, i istražiti kulturnu pozadinu rane kršćanske crkve.

Primarni odlomak koji govori o pokrivanju glave za žene nalazi se u 1. Korinćanima 11:2-16. Apostol Pavao piše crkvi u Korintu, raznolikom i kozmopolitskom gradu, dajući smjernice o raznim pitanjima koja se odnose na bogoslužje i ponašanje unutar kršćanske zajednice. U ovom odlomku Pavao kaže:

„Slavim te što me se u svemu sjećaš i držiš se predaja onako kako sam ti ih ja prenio. Ali želim da spoznaš da je svakom čovjeku glava Krist, a ženi je muškarac, a Kristova glava je Bog. Svaki muškarac koji se moli ili prorokuje s pokrivenom glavom, sramoti svoju glavu, ali svaka žena koja se moli ili prorokuje s golom glavom ako žena ne pokriva glavu, može joj se ošišati, ali ako je za ženu sramota odrezati kosu ili obrijati glavu, onda treba pokriti glavu" (1. Korinćanima 11); :2-6, NIV).

Kako bismo u potpunosti shvatili implikacije ovog odlomka, bitno je razumjeti kulturni kontekst vremena. U grčko-rimskom svijetu pokrivala za glavu bila su uobičajena praksa među ženama, simbolizirajući skromnost i ugled. Žena nepokrivene glave mogla bi se doživjeti kao neskromna ili čak moralno sumnjiva. U židovskoj tradiciji udate žene također su pokrivale glavu kao znak svog bračnog statusa i odanosti svojim muževima.

Pavlove upute Korinćanima odražavaju te kulturne norme, ali imaju i teološko značenje. Pavao naglašava poredak vlasti: Bog je glava Kristu, Krist je glava muškarcu, a muškarac je glava ženi. Ova hijerarhija se ne odnosi na superiornost ili inferiornost, već na uloge i odgovornosti unutar stvorenog poretka. Pavlov poziv na pokrivanje glave povezan je s ovim razumijevanjem poglavarstva i časti.

U stihovima 7-10 Pavao nastavlja:

"Muškarac ne treba pokrivati glavu, jer je slika i slava Božja; ali žena je slava muškarčeva. Jer nije čovjek nastao od žene, nego žena od muškarca; niti je muškarac stvoren za ženu, nego žena za muškarca. Iz tog razloga žena treba imati vlast nad svojom glavom, zbog anđela" (1. Korinćanima 11:7-10, NIV).

Pavlovo spominjanje stvaranja naglašava njegov argument. On se vraća na izvještaj iz Postanka, gdje je žena stvorena od muškarčevog rebra (Postanak 2:21-23). Ovaj poredak stvaranja temelj je Pavlova učenja o poglavarstvu i pokrivanju glave. Spominjanje anđela je intrigantno i tumačeno je na razne načine. Neki znanstvenici sugeriraju da su anđeli, kao svjedoci bogoslužja u crkvi, zabrinuti za pravilan red i pristojnost.

U stihovima 11-12 Pavao uravnotežuje svoj argument potvrđujući međusobnu ovisnost muškaraca i žena:

"Ipak, u Gospodinu žena nije neovisna o muškarcu, niti je muškarac neovisno o ženi. Jer kao što je žena nastala od muškarca, tako je i muškarac rođen od žene. Ali sve je od Boga" (1. Korinćanima 11,11-12, NIV).

Ova uzajamna međuovisnost ističe jednakost i dostojanstvo muškaraca i žena u Božjim očima. Iako postoje različite uloge, nema mjesta za ponos ili osjećaj nadmoći.

Pavao zaključuje svoju raspravu o pokrivanju glave pozivajući se na praksu crkava:

"Sudite sami: priliči li ženi moliti se Bogu gole glave? Ne uči li vas sama priroda stvari da je čovjeku sramota ako ima dugu kosu, ali da ako žena ima duga kosa, to je njezina slava? Jer duga kosa joj je dana kao pokrivač, ako se netko želi prepirati oko toga, nemamo druge prakse - niti Božje crkve" (1. Korinćanima. 11:13-16, NIV).

Ovdje se Pavao poziva na prirodni poredak i prihvaćene običaje crkve. Priznaje da sama duga kosa može poslužiti kao pokrivalo, ali zadržava važnost pridržavanja ustaljene prakse pokrivanja glave tijekom bogoslužja.

Važno je napomenuti da se tumačenja ovog odlomka razlikuju među kršćanima. Neki smatraju da su Pavlove upute kulturološki specifične za korintsku crkvu i da nisu nužno obvezujuće za sve današnje kršćane. Drugi to vide kao bezvremeno načelo koje se treba pridržavati u suvremenom bogoslužju.

U ispitivanju šire biblijske priče vidimo da pokrivala za glavu nisu središnja tema. Stari zavjet ne propisuje pokrivanje glave za žene u bogoslužju, iako uključuje reference na žene koje pokrivaju glavu u određenim kontekstima (npr. Rebeka u Postanku 24:65). Novi zavjet također ne naglašava pokrivala za glavu izvan ovog odlomka u 1. Korinćanima.

Rani crkveni oci, poput Tertulijana i Augustina, bavili su se pitanjem pokrivala za glavu, često potvrđujući praksu temeljenu na Pavlovim uputama. U stoljećima koja su uslijedila, pokrivala za glavu postala su uobičajena praksa u mnogim kršćanskim tradicijama, osobito u pravoslavnim, rimokatoličkim i nekim protestantskim crkvama.

U suvremenom kršćanstvu praksa pokrivanja glave žena uvelike varira. Neke denominacije i kongregacije nastavljaju održavati tradiciju, dok je druge ne vide kao potrebnu. Ključ je pristupiti problemu s duhom poniznosti i željom da slavimo Boga u štovanju.

U konačnici, pitanje pokrivala za glavu trebalo bi nas navesti na razmišljanje o dubljim načelima skromnosti, poštovanja i reda u bogoslužju. Bez obzira odluči li žena pokriti glavu ili ne, fokus bi trebao biti na slavljenju Boga i njegovanju okruženja štovanja koje odražava Njegovu slavu i red.

Zaključno, biblijsko učenje o ženama koje pokrivaju glavu ukorijenjeno je u kulturnom i teološkom kontekstu rane crkve. Iako se tumačenja i prakse mogu razlikovati, temeljna načela poglavarstva, časti i međusobnog poštovanja ostaju relevantna. Kao vjernici, pozvani smo pristupiti ovom pitanju s milošću i željom da slavimo Boga u svemu što činimo.

image.png

ŽENE - KOSA

  1. KORINĆANIMA 11,4
    Svaki muž koji se moli ili prorokuje pokrivene glave
    sramoti glavu svoju.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    MUŠKARAC KOJI SE MOLI ILI PROROKUJE
    KAD IMA NEKO POKRIVALO NA GLAVI
    SRAMOTI SAM SEBE

MUŠKARAC SE MORA MOLITI ILI PROROKOVATI
OTKRIVENE GLAVE

  1. KORINĆANIMA 11,5
    SVAKA PAK ŽENA KOJA SE MOLI ILI PROROKUJE GOLOGLAVA
    SRAMOTI GLAVU SVOJU.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ŽENA KOJI SE MOLI ILI PROROKUJE
    BEZ DA IMA NEKO POKRIVALO NA GLAVI
    SRAMOTI SAM SEBE

ŽENA SE MORA MOLITI ILI PROROKOVATI
POKRIVENE GLAVE

  1. KORINĆANIMA 11,5
    TA TO JE ISTO KAO DA JE OBRIJANA.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    AKO ŽENA NEMA POKRIVENU GLAVU
    ONDA JE TO SRAMOTA PO NJU

NEPOKRIVENA GLAVA JE ISTA SRAMOTA
KAO KAD JE ŽENA OBRIJANE GLAVE
KAO KAD JE ŽENA BEZ KOSE

  1. KORINĆANIMA 11,6
    JER AKO SE ŽENA NE POKRIVA, NEKA SE ŠIŠA;
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ŽENA MOŽE BIRATI KAD SE MOLI ILI PROROKUJE
    AKO ŽENA NE ŽELI POKRITI GLAVU
    NEKA OBRIJE GLAVU – PA NE MORA POKRIVATI GLAVU


  1. KORINĆANIMA 11,6
    AKO LI JE PAK RUŽNO ŽENI ŠIŠATI SE ILI BRIJATI, NEKA SE POKRIJE.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    AKO JE ŽENI RUŽNO DA JE OBRIJANE GLAVE – BEZ KOSE DA BUDE,
    ONDA NEKA POKRIJE GLAVU


  1. KORINĆANIMA 11,7
    A muž ne mora pokrivati glave, ta slika je i slava Božja;
    a žena je slava muževa.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    MUŠKARAC NE MORA POKRIVATI GLAVU
    MUŠKARAC NE SMIJE IMATI POKRIVENU GLAVU

Ja nemam taj problem dali žena treba da pokrije glavu u crkvi kada se moli.Ali svakako treba da je pristojno obučena.

Napravite račun ili se prijavite za komentiranje