Jump to content

Featured Replies

Posted
  • Spirit Junkie

Sudac Jiftah se ovako zavjetova ako pobijedi Amonce:

"Ako mi predaš u ruke Amonce, tko prvi iziđe na vrata moje kuće u susret meni kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima, bit će Jahvin, i njega ću prinijeti kao paljenicu Suci 11,31

Dalje čitamo: "Kada se Jiftah vratio kući u Mispu, gle, iziđe mu u susret kći plešući uza zvuke bubnjeva. Bijaše mu ona jedinica, osim nje nije imao ni sina ni kćeri. Ugledavši je, razdrije svoje haljine i zakuka: Jao, kćeri moja, u veliku me tugu bacaš! Zar mi baš ti moraš donijeti nesreću! Zavjetovah se Jahvi, i ne mogu zavjeta poreći" Suci 11,34.35

Idemo dalje: "Kada su prošla dva mjeseca, ona se vrati ocu, i on izvrši na njoj zavjet što ga bijaše učinio" Suci 11,39

Da li mislite da je Jiftah žrtvovao svoju kćer Jahvi, a znamo da je to Njemu mrsko, ili je u pitanju nešto drugo?

15 hours ago, καιnos said:

Sudac Jiftah se ovako zavjetova ako pobijedi Amonce:
Da li mislite da je Jiftah žrtvovao svoju kćer Jahvi, a znamo da je to Njemu mrsko, ili je u pitanju nešto drugo?

Kao prvo, na Stari zavjet treba gledati kao na povijesni prikaz razvoja monoteističke vjere, drugo: kao jedan konstantan IZLAZAK (od Abrahama do Isusa), tek kao treće na povijest razvoja židovskog društva.

Abrahama Bog izvodi iz poganskog, mnogobožačkog okruženja...Sjetimo se Josipa kojeg braća prodaju u Egipat. Isto je svojevrstan izlazak iz čahure nove sredine - u Egipat. Pa nije samo Jakov sa sinovima bio jedini Izrael! No, biblija spominje samo njih. Preko Mojsija Bog izvodi Židove...Opet Izlazak. Kad/ako čitamo SZ iočit ćemo te skokove, uvijek prema nećemu "gore", izlaz iz nečeg tamnog, pa ulazak u sivilo. Iz sivila koje opet postaje tama u novo sivilo i tako stalno, tolika ropstva zbog nevjere i odaljavanja od Jahve/Boga i "tras". Pad. Pa čekaj opet novi Izlazak.

Slučaj Jiftaha je samo jedan od detaljnije opisanih slučajeva KADA i ZAŠTO Židovi još ipak prinesu ljudsku žrtvu. Pa uzmimo kralja Davida. Ne žrtvuje li on najboljeg prijatelja stavivši ga na ćelo vojske zbog čega bijaše ubijen, i to samo kako bi se dokopao prijateljeve žene? ŽRTVA!

Jiftahov primjer je opomena ostalima: Ne obećavaj ništa ako nisi siguran da ćeš moći ispuniti: Zavjet te veže pod teški grijeh, stoga se ne zavjetuj ako nisi razgovarao sa duhovnom osobom mudrijom od sebe 

.........u Bitno.net postoji dobar osvrt na Jiftahovu nepromišljenost...Prenosim:

U novije vrijeme dosta je prošireno mišljenje je da se u tekstu ne radi o ubijanju i spaljivanju kćeri, već o nekom obliku duhovne žrtve, tj. trajnog celibata. E.W. Bullinger je još prije više od 100 godina iznio tezu da se hebrejski prefix “ו־(v’-)” koji se najčešće prevodi s „i“ (sastavnim veznikom), može prevesti i rastavnim veznikom „ili“. Prema Bullingeru, pravilan prijevod hebrejskog teksta bi glasio:

1.„tkogod se prvi pojavi na vratima moje kuće i krene mi u susret kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima bit će Gospodinov

2. Ili ću prinijeti žrtvu paljenicu.“ Kako Jeftahova kćerka nije mogla biti prinijeta kao žrtva paljenica, Bullinger smatra da se na nju odnosio dio rečenice „bit će Gospodinov.“

Razlozi koji se navode u prilog ovog posljednjeg stajališta su tekstualni indikatori koji bi u slučaju da se radi o stvarnoj ljudskoj žrtvi paljenici bili neobični. Prije svega tu je dvomjesečni period oplakivanja, a posebice inzistiranje na spominjanju djevičanstva:

„Onda [Jiftahova kći] zamoli svog oca: “Ispuni mi ovu molbu: pusti me da budem slobodna dva mjeseca; lutat ću po gorama sa svojim drugaricama i oplakivati svoje djevičanstvo.””Idi”, reče joj on i pusti je na dva mjeseca. Ona ode sa svojim drugaricama i oplakivaše na gorama svoje djevičanstvo.Kada su prošla dva mjeseca, ona se vrati ocu i on izvrši na njoj zavjet što ga bijaše učinio. I nikada nije upoznala čovjeka.” (Suci 11, 37-39)

Dakle, u samo nekoliko redaka djevičanstvo se spominje puno puta, što sugerira da Biblijski pisac želi staviti osobit naglasak na tu riječ. Jednako tako, zadnja rečenica „I nikada nije upoznala čovjeka” bila bi nepotrebna u slučaju da se radilo o ubojstvu jer je samorazumljivo da netko tko je ubijen nikada nije upoznao čovjeka nakon toga. Može se javiti pitanje zašto se ističe tako velika tuga ako se radi samo o trajnom djevičanstvu. Treba imati na umu da takav način života nije bio cijenjen u Židovstvu. Ostati neoženjen/neudata značilo je da ta osoba samome sebi ukida mogućnosti da se iz njegove ili njezine porodice rodi Mesija. U ovom ulomku stvar je dodatno otežana činjenicom da Jiftah osim svoje kćeri nije imao nijednu drugu kćer ili sina.

Kao što sam već napomenuo, rasprava oko ovoga teksta vodi se već tisućljećima. Teško je sada ulaziti u sve aspekte tekstualne kritike i u detalje svega onoga što je o ovome već napisano. Ipak, ono što je važno zapamtiti je činjenica da tekst nigdje ne sugerira da je čin žrtvovanja osobe, u slučaju da je bio izvršen, nešto pozitivno. Čak i u najtamnijoj varijanti događaja vidi se jasno žaljenje i kajanje zbog lakomislene pogreške koja je mogla biti zaobiđena. Kraj citata)

  • 2 weeks later...
  • Autor
  • Spirit Junkie
On 21. 03. 2024. at 11:54, Buco said:

akle, u samo nekoliko redaka djevičanstvo se spominje puno puta, što sugerira da Biblijski pisac želi staviti osobit naglasak na tu riječ. Jednako tako, zadnja rečenica „I nikada nije upoznala čovjeka” bila bi nepotrebna u slučaju da se radilo o ubojstvu jer je samorazumljivo da netko tko je ubijen nikada nije upoznao čovjeka nakon toga. Može se javiti pitanje zašto se ističe tako velika tuga ako se radi samo o trajnom djevičanstvu. Treba imati na umu da takav način života nije bio cijenjen u Židovstvu. Ostati neoženjen/neudata značilo je da ta osoba samome sebi ukida mogućnosti da se iz njegove ili njezine porodice rodi Mesija. U ovom ulomku stvar je dodatno otežana činjenicom da Jiftah osim svoje kćeri nije imao nijednu drugu kćer ili sina.

Možda sam ja više za ovo tumačenje, nego da se radilo o žrtvovanju, zar bi Bog to stvarno dopustio. Abrahama je sprječio, iako je ovaj bio spreman žtvovati svoga sina. 

1 hour ago, καιnos said:

Možda sam ja više za ovo tumačenje, nego da se radilo o žrtvovanju, zar bi Bog to stvarno dopustio. Abrahama je sprječio, iako je ovaj bio spreman žtvovati svoga sina. 

Pa naravno!!! OK, ima tu pomalo svašta ako se kopa i njuška TKO je bio Jiftah, no bez obzira na sve. slažem se s tobom.

  • 6 months later...

ja bih reka
to je prispodoba
koja te uči
ako si se Bogu sa nečim zavjetovao
TO i ispuni
i
u nastavku
bolje ti je NE zavjetovati
nego - zavjetovati pa NE ispuniti

Matej 5,33"Čuli ste još da je rečeno starima: Ne zaklinji se krivo, nego izvrši Gospodinu svoje zakletve.Matej 5,34A ja vam kažem: Ne kunite se nikako! Ni nebom jer je prijestolje Božje.Matej 5,35Ni zemljom jer je podnožje njegovim nogama. Ni Jeruzalemom jer grad je Kralja velikoga!Matej 5,36Ni svojom se glavom ne zaklinji jer ni jedne vlasi ne možeš učiniti bijelom ili crnom.Matej 5,37Vaša riječ neka bude: Da, da, - ne, ne! Što je više od toga, od Zloga je.

Create an account or sign in to comment